Proces układania nawierzchni asfaltowej składa się z kilku etapów, które są ze sobą ściśle połączone. Nawet niewielki błąd w początkowej fazie może mieć ogromny wpływ na dalszy rozwój wykonywanych zadań. Z tego też powodu każda taka inwestycja stanowi dosyć spore wyzwanie logistyczne i organizacyjne.
Etap I - odbiór i transport mieszanki
Przed rozpoczęciem działań na placu budowy, wykonawca składa zamówienie na mieszankę mineralno-asfaltową. Dokument ten musi zawierać takie informacje jak:
nazwa firmy
szczegóły budowy
oznaczenie mieszanki
planowany termin dostawy
łączną ilość materiału / ew. ilość dzienną
rodzaj pojazdu do transportu mieszanki (pojemność, ilość)
dane osoby odpowiedzialnej za koordynację działań
Odbiór materiału oraz jego transport na miejsce układania stanowi niemałe wyzwanie logistyczne. Kolejne dostawy muszą odbywać się w ściśle określonych odstępach czasowych, z uwzględnieniem wydajności układania nawierzchni na budowie. Trzeba również mieć na uwadze zmieniające się warunki pogodowe, utrudnienia w ruchu, objazdy dla samochodów ciężarowych oraz przerwy w pracy kierowców.
Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ mieszanka zasycha i stygnie z każdą minutą. Musi zostać dostarczona na plac budowy w ściśle określonym czasie, tak aby zapewnić płynność jej rozkładania. Sam transport mieszanki również wiąże się z odpowiednim przygotowaniem chociażby skrzyń ładunkowych, które muszą być pokryte specjalnym środkiem antyadhezyjnym.
Etap II - ocena wizualna mieszanki przed wbudowaniem
Przed przystąpieniem do wbudowania mieszanki, bardzo ważna jest jej wcześniejsza ocena wizualna. Najważniejszym parametrem, który decyduje o tym, czy przywieziony materiał znajdzie się na podłożu jest jego temperatura. W tym celu wykonuje się odczyty za pomocą szybko reagujących termometrów wgłębnych lub sondy. Prawidłowa temperatura mieszanki mineralno-asfaltowej wynosi od ok. 140 do nawet 190 °C. Jak wizualnie rozpoznać czy przywieziony materiał nadaje się do użytku?
Prawidłowa temperatura mieszanki – asfalt dobrze wypełnia przestrzeń pomiędzy kruszywem. Całość ma czarny kolor i lekko połyskuje. Widoczne i odczuwalne są w niewielkim stopniu specyficzne opary.
Zbyt niska temperatura mieszanki – widoczna jest zbita skorupa na skrzyni ładunkowej ciężarówki, a mieszanka nie wydziela oparów. Masa nie zachowuje bardziej płynnej konsystencji, a podczas rozładunku tworzy charakterystyczne zbrylenia. Mieszanki wychłodzonej nie należy wyładowywać, tylko uzgodnić z wytwórnią dalszy tok postępowania.
Zbyt wysoka temperatura mieszanki – widoczne są specyficzne, żółte opary, które pojawiają się jeszcze przed rozładunkiem. Masa ma barwę lekko brązową i jest matowa. Generalnie przegrzanej mieszanki również nie powinno się rozładowywać, aczkolwiek można ją wykorzystać do budowy np. pobocza lub skarpy.
Etap III - wylewanie asfaltu
Przed przystąpieniem do wyładunku masy mineralno-asfaltowej do skrzyni rozkładarki, należy dokładnie określić wydajność tej maszyny w zależności od grubości oraz szerokości układanej warstwy. Następnie przystępuje się do rozładunku budulca, który jest równomiernie układany i wstępnie zagęszczany przez rozkładarkę.
Proces układania oraz przesypywania mieszanki mineralno-asfaltowej ze skrzyni ładunkowej ciężarówki do kosza rozkładarki wymaga dosyć precyzyjnego postępowania. Należy mieć na uwadzę, aby:
Samochody dostawcze ustawiały się równolegle do osi skrzyni ładunkowej rozkładarki (należy korygować wszelkie odchylenia);
Utrzymywać możliwie stałą prędkość posuwu zestawu;
Nie dopuścić do całkowitego opróżnienia skrzyni zasypowej rozkładarki (będzie to skutkować przerwą w układanej nawierzchni, co wymaga późniejszego uzupełnienia);
Wszelkie regulacje rozkładarki należy ustawić możliwie precyzyjnie jeszcze przed rozpoczęciem prac. Poprawki w działaniu maszyny podczas wylewania nawierzchni trzeba ograniczyć do absolutnego minimum;
Nie dosypywać mieszanki bezpośrednio za rozkładarką w celu wyrównania powstałych ubytków w nawierzchni. Wykonuje się to tylko w wyjątkowych sytuacjach;
Zachować szczególną ostrożność podczas pracy w bliskim kontakcie z rozgrzaną mieszanką. Ogromnym zagrożeniem jest nie tylko jej wysoka temperatura, ale również zdolność przyklejania do odzieży oraz skóry, co wzmaga skutki poparzenia.
Etap IV - zagęszczanie mieszanki
Zagęszczanie asfaltu ma kluczowe znaczenie na jego końcową wytrzymałość. Niestety klasyczne zagęszczarki nie sprawdzą się w przypadku tak sporej powierzchni. Dlatego w celu jej zagęszczenia, wykorzystuje się znane wszystkim walce. W użyciu dostępne są zarówno walce jednowałowe oraz walce tandemowe (dwubębnowe).
Ilość zastosowanych walców zależy głównie od rodzaju mieszanki mineralno-asfaltowej, jej całkowitej powierzchni, grubości, szerokości oraz temperatury. Zagęszczanie przeprowadza się najwcześniej jak to możliwe, zaraz po wylaniu asfaltu przez rozkładarkę. Pierwszy przejazd (przewałowanie) wykonuje się podjeżdżając jak najbliżej do rozkładarki. Zagęszczania nie należy kontynuować, jeżeli temperatura mieszanki jest niższa niż 90°C.
Końcowy etap budowy to posypanie nawierzchni asfaltowej kruszywem, w celu nadania jej odpowiedniej szorstkości. Zabieg ten zwiększa wytrzymałość drogi i wpływa na bezpieczeństwo jej użytkowników. W tym celu stosuje się kruszywo o gradacji od 1 do 5 mm, które wysypuje się przed drugim przejazdem walca. Oddanie drogi do ruchu powinno nastąpić nie wcześniej niż po 24 godzinach wychładzania powierzchni.
Zobacz naszą galerie realizacji
Zaufaj firmie EXDROG i zleć nam swoją pracę. Korzystając z naszych usług masz pewność iż zajmą się nią eksperci branży, a nie przypadkowe osoby. Skorzystaj z naszych usług!